interaktívne umenie

Interaktívne umenie je súčasťou umenia nových médií. Interakcia poskytuje divákovi možnosť priamej i nepriamej účasti v deji - vo výslednom diele. Človek sa týmto spôsobom stáva súčasťou umeleckého diela. Vplyv na priebeh činnosti sa zvyčajne uskutočňuje pomocou sofvérových riešení za pomoci počítačov alebo senzorov na pohyb, teplo, vzdialenosť, tlak a podobne. Tieto činnosti sa dajú naprogramovať na reakcie publika alebo tvorcu tak, aby na tieto podnety mohli jednotlivé zložky reagovať. Objektom je možné manipulovať aj na diaľku a to prostredníctvom internetu / wifi alebo bluetooth pripojenia. Samotný výstup interaktívneho umenia môže byť pohyblivý architektonický priestor, deformácia objektov, autogenerovanie výtvarných alebo hudobných koláží...možnosti sú obmedzené jedine dostupnou technológiou a kreativitou umelca.

Slovenčina

Sobí záprah

V rámci trenčianskeho vianočného programu Čaro vianoc 2016 pripravil TRAKT interaktívnu projekciu Sobí záprah, ktorá je určená pre deti a mládež, ale baví i dospelých. Ako povedal jeden z tvorcov Mgr. art. Lukáš Matejka, ArtD. (TRAKT): "Už netreba sedieť doma pred obrazovkou počítača, stačí prísť počas vianoc na námestie. Rodičia majú tradične punč a pre deti je tu náš záprah."

Mikulášsky záprah na Mikulášskom námestí

Stredoveké trhy v Trnave na Mikulášskom námestí boli tento rok 17. decembra 2016 obohatené o interaktívnu projekciu Mikulášsky záprah z dielne občianskeho združenia TRAKT. Tento zaujímavý projekt vytvorený Pavlom Soukalom v rámci nášho kreatívneho LABu mal v Trnave svoju premiéru. S podobnou inštaláciou sa doposiaľ stretli iba diváci v Trenčíne a Banskej Bystrici. Interaktívna inštalácia mikulášskeho digitálneho záprahu tradične lákala najmä deti. Vyskúšať si túto veselú hru však neodolali ani mnohí dospelí.

Magic

Unikátny interaktívny projekt zahalil fasádu na nádvorí trnavskej radnice do svetla, zvuku a abstraktných motívov Vianoc. Projekt Magic z dielne LAB pripravil Filip Kmeť (TRAKT). Interaktívnu "magickú" projekciu bolo možné ovládať bezdotykovo iba za pomocou pohybu rúk, či prstov.

Sprej temnej hmoty

Dvojica umelcov z TRAKTu Lukáš Matejka a Pavol Soukal pripravila pre priestory DIG gallery v Košiciach interaktívny projekt Dark Matter Spray, ktorý bol voľne inšpirovaný projektom Digitálne graffiti. Sofvérovo projekt využíva hybridné programovacie prostredie VVVV, ktoré dokáže prepájať a ovládať mediálne - digitálne prostredie s reálnym. Projekt využíva aj infra technológie, prostredníctvom ktorých divák kreuje "digitálnou temnou hmotou" projekciu pohľadov do vesmíru a súhvezdí.

Folklórne graffiti

Nový počin z TRAKT LABu - Folklórne graffiti kreatívne pracoval s prevzatými tradičnými ľudovými symbolmi a motívmi. Tie boli postupne zozbierané (nevylučujeme v budúcnosti ďalšiu prácu so zozbieraným tradičným materiálom) a aplikované do digitálneho umeleckého projektu. Motívy a ornamenty ožívali cez lákavé súčasné multimediálne formy a dostali nové hravé významy na budove Synagógy v Trenčíne, kde to nik z náhodných okoloidúcich neočakával. Formu graffiti sme zámerne koncipovali do večerného verejného priestoru 20. a 21.

Spievajúce rastliny

Projekt "Hapto" - Spievajúce - hrajúce rastliny sa predstavil od 18. do 21. augusta 2016 širokej verejnosti v rámci edukačného pavilónu na výstave Agrokomplex 2016 Nitra. O projekt z dielne TRAKTu sa postaral Filip Kmeť. Ľudským dotykom ožívali rastliny za pomoci vopred pripravených zvukov. Rastliny vyrastajúce z troch bielych sudov vyčarili nejeden úsmev na tvári. Projekt prepája divákov s príjemným pocitom - dotykom živej trávy na chodidlách a dotykom prstov na rastlinách. Toto prepojenie uzatvára jednoduchý obvod a generuje jednotlivé zvuky.

Intervencie

Podujatie Intervencie 2016 je 5. ročník sympózia, ktorého hlavným cieľom je kreatívnym spôsobom pracovať s verejným priestorom mesta Trebišov. Primárnou snahou podujatia, nie je estetizovať alebo skrášľovať urbánny priestor. V tomto prípade umenie a výtvarná tvorba je nástrojom skúmania povahy verejného priestoru, jeho kvalít, špecifík, daností a možností. Do istej miery je to projekt občianskeho aktivizmu, uzurpácie si práva zaujať verejný priestor, na ktorý majú všetci občania nespochybniteľný nárok.

Park camp 3

Už v poradí tretí Park camp je ďalším projektom z prostredia v trebišovského mestského parku, ktorý po roku usporiadalo OZ KONTEXT (Peter Valiska-Timečko a Branislav Zurko) v termíne 18. - 23. júla 2016. Členovia TRAKTu Lukáš Matejka a Štefan Oliš sa tento krát zhostili úlohy lektorov, spolu s externým kolegom Jánom Ančicom. Park camp III. bol zameraný pre študentov vysokých umeleckých škôl a tématicky sa sústredil na videoart a sound art.

Illumination festival

Festival svetla "Illumination" zmenil v júni 2016 podobu historického centra nočnej Banskej Štiavnice. 18. júna sa podarilo po zotmení na jednu noc premeniť bývalé banícke centrum a botanickú záhradu z polovice 19. storočia na rozžiarené mesto svetla. Festival sa uskutočnil s kreatívnou podporou študentov umeleckých škôl a umelcov, využívajúcich moderné nasvecovacie a projekčné technológie za účelom vytvorenia unikátneho vizuálneho zážitku.

Ľudové graffiti

Počas odovzdávania cien Bratislava Design Week 2016, 11. júna 2016, sa konala v Bratislave interaktívna projekcia s názvom Ľudové graffiti. Ľudovými vzormi dočasne ožila stará fasáda budovy oproti Kostolu klarisiek v Bratislave. Návštevníci aj náhodní okoloidúci mohli digitálne sprejovať voľne slovenské tradičné ornamenty po architektúre.

Stránky

Subscribe to RSS - interaktívne umenie

Back to Top