kreatívny priemysel

Kultúrna a kreatívna ekonomika je prirodzeným prostredím pre inovatívne myšlienky a rozvoj a zhodnocovanie kreatívneho potenciálu. Kreativita je kľúčom k inovatívnym a interdisciplinárnym odpovediam na globálne a lokálne výzvy – či už ekonomické alebo spoločenské.

Kreatívny priemysel označuje tie časti ekonomiky, ktoré vytvárajú ekonomickú hodnotu na základe individuálneho tvorivého vkladu či umeleckého nadania. Ide o sektor postavený na zhodnocovaní duševného vlastníctva, do ktorého možno zaradiť oblasti tvorivej činnosti ako architektúra, dizajn, film, hudba, ale aj tvorba počítačových hier či reklama.

V posledných desaťročiach sa problematikou kreatívneho priemyslu a ekonomiky zaoberajú mnohí výskumníci a ekonómovia v USA i Európe. Kreatívny priemysel sa čoraz viac stáva aj súčasťou dokumentov a politík Európskej únie. Podľa uznesenia Európskeho parlamentu z 12. mája 2011 o uvoľnení potenciálu kultúrneho a kreatívneho priemyslu poskytuje kultúrny a kreatívny priemysel v Európskej únii 5 miliónov pracovných miest a predstavuje 2,6 % jej HDP.

Definičný rámec, používaný Európskou komisiou, je uvedený v štúdii Ekonomika kultúry z roku 2006 (KEA), pričom podľa tejto definície sa celá oblasť delí na kultúrny sektor a kreatívny sektor. Do kultúrneho sektora patria oblasť tradičného umenia (výtvarné a divadelné umenie, kultúrne dedičstvo) a oblasť kultúrneho priemyslu (film, audiovízia, televízne a rozhlasové vysielanie, počítačové hry, hudba, vydavateľská činnosť). Do kreatívneho sektora patria kreatívny priemysel (dizajn, architektúra a reklama) a príbuzné oblasti (napr. vývoj softvéru).

Pojem kreatívny priemysel v sebe významovo zahŕňa viacero oblastí, a zároveň postihuje spoločenskú požiadavku na zmenu vnímania pojmu priemysel, ktorý je dnes chápaný len z pohľadu čistej charakteristiky výroby. V tomto kontexte treba priemysel vnímať ako exploatačný reťazec, ktorý vzniká už vytváraním podmienok pre tvorivú činnosť, následne zahŕňa tvorivú činnosť, výrobu, reprodukciu, prezentáciu, reprezentáciu vrátane exportu, uchovávanie, archiváciu a obnovu.

Slovenčina

Lovely Experience

Priamo na Trojičnom námestí v Trnave sa v sobotu, 26. mája 2018, konal gigantický Lovely Experience festival. Dorazili známe mená svetového EDM ako Digitalism, pričom nechýbali ani zástupcovia domácich končín ako Inkwall, DJ EKG či Changing Faces, ktorí svoje sety odohrali priamo z balkónu Divadla Jána Palárika.

Kamufláž

Kamufláž je participatívna inštalácia, ktorá skrze spojenie virtuálnej / mixovanej reality a tanca skúma rozdiely vnímania v reálnom a digitálnom priestore. Jedná sa o imerzívny projekt určený pre viacerých divákov, ktorý hovorí o našich inštinktoch a otvára priestor pre ich hravý i zlovestný výklad. Projekt je inšpirovaný hrou známou už mnohým starodávnym kultúram, v ktorej sa hráč so zaviazanými očami snaží nájsť svojich protivníkov, a pokiaľ sa mu to podarí, role sa zmenia.

Festival svetla a tieňa

Festival svetla a tieňa v Banskej Bystrici v roku 2017 predznamenal výrazný a zároveň rastúci záujem širokej a odbornej verejnosti o súčasné multižánrové umenie. Masová divácka kulisa niekoľkonásobne prekonala očakávania organizátorov napriek chladnému a nepriaznivému počasiu. Na festivale sa predstavili mladí ešte neetablovaní umelci a študenti stredných (Stredná škola S.Mikovínyho B.Štiavnica) a vysokých umeleckých škôl (Akadémia umení BB, VŠMU Bratislava) z oblastí digitálneho umenia, umenia nových médií, umenia performancie, videoartu a fotografie.

Smajlík

Projekt hravým spôsobom vysvetľuje históriu pravdepodobne prvého emotikona ,,smajlíka“ na svete, ktorý vznikol práve v Trenčíne. Čo je to smajlík? Jednoduchý piktogram ktorý niečo hodnotí, najčastejšie kladne alebo záporne. Mládež symbol pozná z prostredia sociálnych sieti. Po pozitívnych skúsenostiach z predchádzajúcich projektov – Digitálne graffiti, Sobí záprah, Digitálne mesto, sme sa rozhodli pokračovať vo vytváraní autorských digitálnych ,,hier“ určených špeciálne pre verejný priestor mesta Trenčín - projektovaných na fasády historických budov.

WIRE

Základnou myšlienkou WIRE 2017 je stimulovať sociálne zodpovedný výskum a inovácie digitalizácie pre regionálny rozvoj a pochopiť jeho spoločenský dosah s využitím synergií medzi rôznymi politikami EÚ na podporu hospodárskej, sociálnej a územnej súdržnosti. Inými slovami: pochopiť a stimulovať pozitívny spoločenský a hospodársky vplyv digitálneho výskumu a inovácií na regióny EÚ a jeho obyvateľov a budovať tvorivý, sociálny a dôveryhodný región.

Rec fruit - súťaž pre video makerov

RECfruit 2017 je nový ambiciózny projekt organizovaný content marketingovou agentúrou ContentFruiter. Cieľom súťaže je podporiť začínajúce talenty v oblasti videotvorby a otvoriť im cestu do sveta. Pre účastníkov tak môže byť práve táto súťaž naštartovaním ich kariéry. Ceny pre víťaza a finalistov sú vybrané tak, aby podporovali rozvoj schopností účastníkov súťaže. Na Slovensku je len málo podobných súťaží.

Ľadová plocha ožila

Na ľadovej ploche zimného štadióna v Banskej Bystrici sa odhorala netradičná projekcia - videomapping, ktorá zahájila medzinárodný hokejový súboj hráčov Univerzitnej hokejovej ligy - tímu UMB z Banskej Bystrice a Amerického tímu ACHA D3 (American Collegiate Hockey Association). Veľkoplošnú projekciu v úvode zápasu vytvoril Filip Kmeť (TRAKT) a vytvoril tak nový rozmer otváracej šou. Na Banskobystrickom "zimáku" preto od začiatku kolovala výborná atmosféra, ktorá podporila hráčov tímu Univerzity Mateja Bela, ktorý zvíťazili nad Američanmi 6:1.

Festival detí

Slovensko ako jediná krajina v Strednej Európe nemá pre deti a mladistvých vytvorený žiaden ucelený festival zameraný na umenie. Často ide o živé podujatia, na ktorých môžu byť deti po prvýkrát v blízkom kontakte s umením a dotknúť sa ho inak ako ho poznajú zo školy. V posledných rokoch navyše deti opúšťajú umelecké záľuby a vymieňajú ich za prvoplánovú zábavu cez počítače a internet. Napriek tomu, že umenie sa postupne u detí stáva menej obľúbené, je možné ich ním stále zaujať.

Folklórne graffiti ZSE

Energiou nabité Folklórne graffiti z dielne TRAKTu sa uskutočnili počas dvoch piatkových večerov 24. a 31. marca 2017 v Trenčíne pred STEJDŽom (trenčiansky alternatívny klub). Exteriér Stejdž-u poskytol ideálne zázemnie pre realizáciu folklórnych vizuálnych obrazov, ktoré tvorili diváci počas celého večera - pomocou interaktívneho spreju na historickej fasáde ZUŠ Trenčín. Tento jedinečný netradičný zážitok oživuje stereotyp piatkového večeru.

Sobí záprah

V rámci trenčianskeho vianočného programu Čaro vianoc 2016 pripravil TRAKT interaktívnu projekciu Sobí záprah, ktorá je určená pre deti a mládež, ale baví i dospelých. Ako povedal jeden z tvorcov Mgr. art. Lukáš Matejka, ArtD. (TRAKT): "Už netreba sedieť doma pred obrazovkou počítača, stačí prísť počas vianoc na námestie. Rodičia majú tradične punč a pre deti je tu náš záprah."

Stránky

Odoberať RSS - kreatívny priemysel

Back to Top