kreatívny priemysel

Kultúrna a kreatívna ekonomika je prirodzeným prostredím pre inovatívne myšlienky a rozvoj a zhodnocovanie kreatívneho potenciálu. Kreativita je kľúčom k inovatívnym a interdisciplinárnym odpovediam na globálne a lokálne výzvy – či už ekonomické alebo spoločenské.

Kreatívny priemysel označuje tie časti ekonomiky, ktoré vytvárajú ekonomickú hodnotu na základe individuálneho tvorivého vkladu či umeleckého nadania. Ide o sektor postavený na zhodnocovaní duševného vlastníctva, do ktorého možno zaradiť oblasti tvorivej činnosti ako architektúra, dizajn, film, hudba, ale aj tvorba počítačových hier či reklama.

V posledných desaťročiach sa problematikou kreatívneho priemyslu a ekonomiky zaoberajú mnohí výskumníci a ekonómovia v USA i Európe. Kreatívny priemysel sa čoraz viac stáva aj súčasťou dokumentov a politík Európskej únie. Podľa uznesenia Európskeho parlamentu z 12. mája 2011 o uvoľnení potenciálu kultúrneho a kreatívneho priemyslu poskytuje kultúrny a kreatívny priemysel v Európskej únii 5 miliónov pracovných miest a predstavuje 2,6 % jej HDP.

Definičný rámec, používaný Európskou komisiou, je uvedený v štúdii Ekonomika kultúry z roku 2006 (KEA), pričom podľa tejto definície sa celá oblasť delí na kultúrny sektor a kreatívny sektor. Do kultúrneho sektora patria oblasť tradičného umenia (výtvarné a divadelné umenie, kultúrne dedičstvo) a oblasť kultúrneho priemyslu (film, audiovízia, televízne a rozhlasové vysielanie, počítačové hry, hudba, vydavateľská činnosť). Do kreatívneho sektora patria kreatívny priemysel (dizajn, architektúra a reklama) a príbuzné oblasti (napr. vývoj softvéru).

Pojem kreatívny priemysel v sebe významovo zahŕňa viacero oblastí, a zároveň postihuje spoločenskú požiadavku na zmenu vnímania pojmu priemysel, ktorý je dnes chápaný len z pohľadu čistej charakteristiky výroby. V tomto kontexte treba priemysel vnímať ako exploatačný reťazec, ktorý vzniká už vytváraním podmienok pre tvorivú činnosť, následne zahŕňa tvorivú činnosť, výrobu, reprodukciu, prezentáciu, reprezentáciu vrátane exportu, uchovávanie, archiváciu a obnovu.

Slovenčina

Festival detí

Slovensko ako jediná krajina v Strednej Európe nemá pre deti a mladistvých vytvorený žiaden ucelený festival zameraný na umenie. Často ide o živé podujatia, na ktorých môžu byť deti po prvýkrát v blízkom kontakte s umením a dotknúť sa ho inak ako ho poznajú zo školy. V posledných rokoch navyše deti opúšťajú umelecké záľuby a vymieňajú ich za prvoplánovú zábavu cez počítače a internet. Napriek tomu, že umenie sa postupne u detí stáva menej obľúbené, je možné ich ním stále zaujať.

Folklórne graffiti ZSE

Energiou nabité Folklórne graffiti z dielne TRAKTu sa uskutočnili počas dvoch piatkových večerov 24. a 31. marca 2017 v Trenčíne pred STEJDŽom (trenčiansky alternatívny klub). Exteriér Stejdž-u poskytol ideálne zázemnie pre realizáciu folklórnych vizuálnych obrazov, ktoré tvorili diváci počas celého večera - pomocou interaktívneho spreju na historickej fasáde ZUŠ Trenčín. Tento jedinečný netradičný zážitok oživuje stereotyp piatkového večeru.

Sobí záprah

V rámci trenčianskeho vianočného programu Čaro vianoc 2016 pripravil TRAKT interaktívnu projekciu Sobí záprah, ktorá je určená pre deti a mládež, ale baví i dospelých. Ako povedal jeden z tvorcov Mgr. art. Lukáš Matejka, ArtD. (TRAKT): "Už netreba sedieť doma pred obrazovkou počítača, stačí prísť počas vianoc na námestie. Rodičia majú tradične punč a pre deti je tu náš záprah."

Festival svetla a tieňa

Druhý ročník Festivalu svetla a tieňa nadviazal na pozitívne ohlasy divákov prvého ročníka, ktorý vznikol v Banskej Bystrici v roku 2015 - pri príležitosti vyhlásenia za Medzinárodný rok svetla a technológií, založených na svetle. Festival v roku 2016 predstavil najmä architektonické a historické lokálne kontexty z inej perspektívy.

Festival svetla Bratislava

Podujatie Festival svetla, Bratislava 2016 je dialógom pokročilých technológií a vedy v oblasti fotoniky a života vo verejnom priestore, zamerané na obyvateľov mesta i jeho návštevníkov. Ak sa 20.storočie považovalo za zlatý vek fyziky a elektroniky, nastupujúce 21. storočie môžeme právom považovať za nastupujúce storočie fotoniky. Zámerom Festivalu svetla, ktorý sa uskutočnil 22. - 24.

Tvorba vizuálneho portfólia - HALA

Prednáška digitálneho výtvarníka Mgr. art Lukáša Matejku, ArtD. (TRAKT) o potrebe a význame "self" prezentácie portfólia súčasného umelca na internete. Online priestor a sociálne siete dnes tvoria podstatnú časť pre uplatnenie marketingových stratégii. Podobné stratégie môže využívať okrem agentúr a firiem aj obyčajný smrteľník - výtvarník. Ako? Na prednáške, ktorá sa uskutočnila 22. júna 2016 o 17tej v rámci HALA sympózium 2016 v Trenčíne (priestory bývalej Meriny) mali diváci možnosť spoznať aktuálne webové nástroje pre autorskú prezentáciu svojej tvorby.

Videomapping v Gelnici

V piatok, 25.septembra 2015, mohli návštevníci podujatia Deň baníkov po zotmení vidieť prvý videomapping realizovaný vo východoslovenskom meste Gelnica. Počas nepriaznivého počasia sa zišli desiatky ľudí, aby mohli naživo vidieť tento netradicný projekt určený pre verejný priestor. Projekcia bola zámerne situovaná na historickú dominantu - symbol mesta - vežu bývalej radnice.

Videomapping pripravili TRAKT (Pavol Soukal) v spolupráci s občianskym združením Zapadnutý KÚT (Ľubomír Slovinský). Video z celého videomappingu nájdete nižšie.

Digitálne graffiti

Netradičný projekt pre širokú verejnosť Digitálne graffiti (sleduj reportáž TV Markíza) sa intermediálny umelci Pavol Soukal, Štefan Oliš a Lukáš Matejka rozhodli realizovať na základe potreby priniesť trendy súčasného výtvarného umenia, medzi širokú verejnosť a najmä mladých ľudí v Trenčíne. Reagujeme na vyhlásenie OSN pre rok 2015 ako Medzinárodný rok svetla.

LAB

 LABORATÓRIUM KREATÍVNYCH TECHNOLÓGII


  • platforma pre tvorbu inovatívnych technologicko-umeleckých projektov
  • prepojenie herného priemyslu a súčasného umenia vo verejnom priestore
  • koncepčné riešenia v odbornej príprave a vzdelávaní

Escalator

Escalator je intenzívny rozvojový a vzdelávací program zameraný na budovanie kapacít v kultúrnom a kreatívnom sektore. V rámci aktivít Košice 2013 prebieha už dva roky s hlavným cieľom pomôcť profesionálom v kultúrnom a kreatívnom priemysle dosiahnuť úspech svojim vlastným pričinením a stať sa úspešnými kultúrnymi inovátormi a podnikateľmi, inšpirujúcimi k zmene a ovplyvňujúcimi svoje okolie. V roku 2015 Escalator rozšíri svoju pôsobnosť na územie celého Slovenska. Vybraní účastníci zo Slovenska budú spolupracovať s tými účastníkmi z Košíc, ktorí v programe pokračujú.

Stránky

Odoberať RSS - kreatívny priemysel

Back to Top